Ik kan goed merken dat ze profiteert van de kleuterschool, ze is ineens een stuk gegroeid in veel dingen zoals praten, bewegen, spelen. Vergeleken met de creche is school een enorme uitdaging met heel veel leermomenten. Na twee dagen school kende ze de weekdagen uit haar hoofd op de juiste volgorde. En ze wist allerlei regels van de klas thuis te vertellen:
- als de juf het liedje zingt, moeten we onze handen in de lucht steken en luisteren
- als we naar buiten gaan, moet je klaarzitten met je armen over elkaar
- slaan en schoppen mag niet
- duwen ook niet
Ook andere dingen had ze snel geleerd:
- op school kun je gewoon eerst je broodje zoet eten, dat kan!
- brutale antwoorden zoals ' hoor je me ofzo niet!'.
Ze kent alle kinderen bij naam, ik had ook niet anders verwacht en zal vast snel alle bijbehorende ouders kennen.
Wat ook heel erg veranderd is, is dat ze nu ineens bij iedereen wil spelen en logeren en eten. Voorheen vond ze dat nog wel erg eng en had ze liever kinderen bij haar thuis te spelen of eigenlijk liever ook niet. Ze is een stuk socialer ingesteld en meer gericht op andere kinderen.
Verder is er in veel vaardigheden een enorme groei geweest in de stap van creche naar school:
- op de creche wilde ze nooit meezingen, ze weigerde. Wel wist ze thuis allerlei liedjes van de creche zelfstandig te zingen. Op school zingt ze gewoon mee.
- op de creche wilde ze nooit hallo of dag zeggen. Na heel veel aandringen kreeg ik haar zover dat ze zwaaide ter afscheid maar dat ging nooit vanzelf. Op school geven alle kinderen de juf een hand bij de start en bij het eindigen van de dag. Fiona dus ook!
- op de creche wilde ze nooit plassen op de wc, ze heeft tot op het eind een luier gedragen op de creche. Ze wilde wel plassen als een van ons erbij was en verder helemaal niemand. Op school heeft ze vanaf de eerste dag netjes op de wc geplast. Groot verschil is dat je op de creche totaal niet prive zit in een soort badkamer waar iedereen binnen kan lopen. Op school hebben ze gewoon wc-hokjes met een deur met een slot.
In de tweede week had Fiona wel een terugval en hield ze haar plas de hele dag op. Ze ging wel naar de wc dus juf dacht dat alles in orde was; maar ze plastte niet. Tweemaal heeft ze in haar broek/ maillot geplast en toen is de juf met haar gaan plassen. Gewoon samen in het hokje. Dit heb ik thuis ook met haar besproken en uitgelegd dat je buikpijn krijgt van de hele dag niet-plassen. Gelukkig wil ze nu wel met de juf erbij plassen. Dat wilde ze op de creche ook nooit dus dit is een hele vooruitgang.
Tegelijkertijd is ze nog zo klein:
- Van huis naar school lopen, is eigenlijk nog te ver, dan is ze erg moe.
- Op school de trap oplopen naar de tweede verdieping, is een hele inspanning. Bovendien is het altijd erg druk met ook grotere en drukke kinderen. Fiona is dan gewoon erg bang dat ze valt en staat regelmatig even te huilen op de trap. Het is ook een hele smalle trap dus ik kan niet naast haar lopen met de maxi-cosi met Luca aan mijn arm.
- Ze heeft het liefst nog haar pantoffels aan in de klas, na 4 jaar creche met pantoffels zit die regel er zo goed in dat ze hem niet kan loslaten. Ze is de enige in de klas die pantoffels draagt.
- Ze moet vanalles ineens zelf regelen, zoals haar jas in de luizencape ophangen, tas opruimen en tas pakken om haar brood te eten, zelf haar rits dichtdoen terwijl die toch echt lastig is.
Begrijpelijk is ze dus doodmoe na een dag school en ligt ze s avonds om half zeven/ zeven uur al in bed. Ze slaapt dan direct. s Morgens krijg ik haar moeilijk uit bed en is ze nog steeds moe. Niet gek want ze deed nog een middagslaap op de creche tot de kerstvakantie aan toe omdat ze dat nodig had!
Afgelopen vrijdag is ze lekker een middagje thuis gebleven.